Sign in / Join

Vi testar nya Ford EcoSport

Vissa bilar får en andra chans. Nya Ford EcoSport är just en sådan bil. Motorkvinnan har varit i Lissabon och testat den pånyttfödda EcoSport tillsammans med press från övriga Europa.

Var ska vi egentligen börja eftersom vi misstänker att de flesta inte ens känner till bilen som lanserades i Europa 2014 första gången. EcoSport har levt ett anonymt liv här i Sverige med endast 363 nyregistreringar mellan jan 2014-okt 2017 (varav en tredjedel i Västra Götaland?). Med den här uppdaterade versionen tror vi dock att det kan rassla till lite försäljningsmässigt. För nya EcoSport har flera saker som är tilltalande. I stora drag är det mer och bättre teknik, en mer attraktiv design samt nya motoralternativ som står för förnyelsen. Med betoning på snyggare interiör och bättre material.

Bilen som numera tillverkas i Rumänien har fått ett ansiktslyft som främst blir uppenbart när man kliver in i bilen. Men låt oss stanna kvar utanför och beskåda bilen. Det vi ser är en liten bil som är 4.10 meter lång med hög markfrigång. En bil som vi här väljer att kalla SUV trots att den ännu inte finns som fyrhjulsdrift. Precis som Ford själva kallar den. För att en bil ska kallas SUV nu räcker det fint med att bilen är hög, har rails på taket och gärna hasplåtar. Och de kraven kan vi sätta check på när det gäller Ford EcoSport. Dessutom har den faktiskt ytterligare en terrängegenskap, för den som vill. Det är att placera reservhjulet på bagagedörren. Observera att vi säger dörren. Det är nämligen en dörr som öppnas åt sidan istället för en traditionell bagagelucka. En lösning som man kan tycka vad man vill om. Tufft javisst, men praktiskt – inte direkt.

Vi tycker att EcoSport är en rätt smakfull bil med stilren design, dessutom utrustad med riktigt bekväma säten som ger bra stöd. Tyvärr går det inte att justera passagerarstolen i höjdled. Ett stort plus vill vi ge till den nya mittkonsolen med skjutbart armstöd. Det är inte alltid armstödet kan fylla sin funktion på grund av att den inte går att justera tillräckligt. Här funkade det i alla fall klockrent. Det är ett stort lyft interiörmässigt där färgpekskärmen på 8 tum hamnar i blickfånget. Mediasystemet Ford SYNC 3 kan kopplas till Apple CarPlay och Android Auto och med Applink kan du komma åt dina appar. Tycker du att bra ljud är viktigt i bilen kan du välja till B&O PLAY, ett ljudsystemet på 675 watt fördelat på tio högtalare, bashögtalare och subwoofrar. Och på tal om musik. Om det fortfarande finns någon som år 2018 lyssnar på CD-skivor så är ett annat möjligt tillval en slimmad CD-spelare placerad i handsfacket.

Testkörningen med bensinaren på 125 hk med automat kändes bättre och roligare att köra än den manuella dieseln med samma antal hästkrafter. Bilen var stabil och kupén tyst förutom några vindljud som smög sig in vid högre hastigheter. Vi skulle nog vilja gå så långt att vi tar fram det utslitna ordet ”körglädje” efter att ha testat bilen på krokiga vägar, backar och kustvägar.

Precis som i många andra nya fräcka kompakta bilar har du här möjlighet att sätta en personlig prägel på bilen genom färgval. Du kan välja mellan tolv olika exteriörfärger och kontrasterande takfärger.

Nya EcoSport kommer i tre modeller där Trend Plus är den billigaste med en prislapp på 191 550 kr. Ett pris som vi tycker känns i överkant och aningen vågat. Köpare som trånar efter mindre och högre bilar är det visserligen ingen brist på, men de har samtidigt ett stort utbud av bilmärken att välja på. I den här ligan av mindre och kompaktare suvar är det möjligt att ett klassiskt bilmärke som Ford kan väga tungt. Hur tungt får framtiden utvisa.

Ford EcoSport 1Ford EcoSportFord EcoSport 3Ford EcoSport 4Ford EcoSport 5Ford EcoSport 6Ford EcoSport 7Ford EcoSport 8Ford EcoSport 9Ford EcoSport 10Ford EcoSport 11Ford EcoSport 12Ford EcoSport 13Ford EcoSportFord EcoSport 15
Följ MotorKvinnan
Jag godkänner att mejladress hanteras av e-postprogrammet MailChimp ( more information )
Nytt om bilar, trendspaning och andra motornyheter. Direkt till din inkorg.
Vi tycker inte heller om spam. Därför kan du känna dig trygg i att din mejladress stannar hos oss. Och att du inte kommer få mejl dagligen från oss.