Sign in / Join

Hyundai utvecklar framtidens ljudsystem för bilar – Separated Sound Zone

Tänk om det kunde vara möjligt att alla passagerare i bilen fick en ljudupplevelse helt baserad på individuella behov, inklusive musik, handsfree-samtal och fordonsvarningar – utan några hörlurar och i en miljö där man också kunde konversera fritt.

Snart behöver vi inte tänka om det kan vara möjligt, för det kommer vara möjligt redan inom ett par år. Även om det är svårt att föreställa sig det.

Hyundai har avslöjat sin utveckling av nästa generations ljudsystem för bilar – Separated Sound Zone (SSZ). SSZ-tekniken skapar och kontrollerar bilens akustiska fält vilka gör så att varje passagerare endast hör isolerade ljud. Det stora antalet högtalare som installeras i bilen innehåller teknik för att reducera eller öka ljudnivåerna på ljudvågor. Detta förhindrar att överlappande ljud hörs i de olika sätena och skapar samma effekt som system för brusreducering, utan användning av hörlurar.

“Kunder i tidseran för autonom navigering kommer kräva alltmer skräddarsydda underhållningsmöjligheter i sina bilar. Något som inkluderar innovationer likt Hyundais kommande Separated Sound System”, säger Kang-duck Ih, Forskare på Hyundais NVH Research Lab.

”Genom att förse förare och passagerare med skräddarsydda, oberoende ljudmiljöer kommer de få uppleva en mer behaglig och underhållande bilfärd.”

Personers musiksmak varierar vilket innebär att några passagerare måste välja att använda hörlurar under resan för att isolera sin ljudupplevelse. Något som skapar onödiga sociala barriärer när de skall interagera och prata med varandra. Vid resa med bil utrustad med nästa generationens SSZ-teknik kommer varje passagerare därför kunna koppla in sin smartphone via Bluetooth och lyssna till sin egen musik utan att bli störd av eller störa andra passagerare.

När SSZ används kan dessutom även handsfree-telefonsamtal isoleras för enskilda passagerare. Något som garanterar integritet när viktiga samtal måste tas på resande fot. Dessutom kan den här banbrytande tekniken eliminera onödiga ljud för passagerare men förmedla dem till föraren. Navigationsljud och olika varningar hjälper föraren att fokusera på att styra bilen medan SSZ-systemet isolerar bort dessa ljud så att passagerarna får en tyst resa. Något som kan vara extra användbart om föraren exempelvis har ett sovande barn i bilen.

SSZ-tekniken har varit under utveckling sedan 2014 och förväntas finnas klart för massproducerad integrering i bilar om två år.

Följ MotorKvinnan
Jag godkänner att mejladress hanteras av e-postprogrammet MailChimp ( more information )
Nytt om bilar, trendspaning och andra motornyheter. Direkt till din inkorg.
Vi tycker inte heller om spam. Därför kan du känna dig trygg i att din mejladress stannar hos oss. Och att du inte kommer få mejl dagligen från oss.