Sign in / Join

I huvudet på en bilhandlare – träffa Vd:n Anna

Nu är det dags för andra omgången i vår artikelserie “I huvudet på en bilhandlare”  där vi pratar med en bilhandlare för att höra hur de ser på sitt jobb, bilmarknaden, oss kunder och dela med sig av tips. Den här gången träffar vi Karlhamnsbon Anna Lindqvist som är VD för Jeppssons bilar i Blekinge. Anna började sin karriär som säljare i läkemedelsbranschen men har varit VD för Jeppssons sedan 2005.

Anna Lindqvist

Anna Lindqvist
Titel: Vd Jeppssons Blekinge
Kör: Audi A4 Allroad – men ser fram emot nya Volkswagen Touareg
Erfarenhet: 17 år på Jeppssons

Hej Anna, hur är tempen hos er?
Den är på topp! Vår verksamhet ligger i Blekinge, där vi säljer Volkswagen, Audi och Skoda – tre varumärken som är mycket populära och efterfrågade.

Vad tror du om morgondagens bil? Kommer intresset för SUV:ar att hålla i sig?
Jag tror att SUVar kommer fortsätta vara populära – det kommer fler storlekar, anpassade efter många kunders behov. Morgondagens bil kommer att vara väldigt olika beroende på om man bor i storstad, småstad eller landsbygd. Kommunala färdmedel kommer säkert att bli ännu bättre i storstäder, men bilen kommer att behövas i sin nuvarande omfattning i småstad och ännu mer landsbygd en lång tid framöver.

Om vi säger elbil, vad säger du då?
”Inne-drivmedel” för närvarande, precis som etanol, gas och diesel har varit. Kanske är detta ett svar på behovet framöver, kanske är det ett komplement till de övriga. Elbilen och dess batterier har sina svagheter, precis som diesel och andra fossila drivmedel. Samtidigt är det ett effektivt sätt att få ned bilens skadliga miljöpåverkan, men man ska också komma ihåg att litiumbatteriets påverkan på människa och natur är en aspekt att ta hänsyn till. Liksom elproduktionen.

Är privatleasing så förmånligt som det ofta framställs?
För vissa kunder är det förmånligt, för andra inte bra alls. Juridiskt är man som kund inte så skyddad som vid ett köp. Är du säker på hur många mil du kör och är en noggrann person, är det absolut ett bra val. Kör du längre än avtalad körsträcka, eller om du inte tar hand om din bil som vore den din egen, riskerar det att bli väldigt dyrt.

Vad skulle du säga utmärker en ”bra” kund?
Alla kunder är bra kunder! Frågan är bara hur vi tar hand om dem.

Har du några tips till kunder som besöker en bilhall och som funderar på ett bilköp?
Många är väldigt pålästa om ”sin” modell när de kommer, men behöver vara öppen för säljarens frågor. Många gånger har vi erfarenhet om paket som man kanske behöver komplettera med för att få ut det där lilla extra av sin bil. Det kan också vara så att kunden har bestämt sig för en viss modell, kanske för att grannen eller någon god vän har en likadan, men säljaren kan genom sina frågor kanske hitta en bättre modell som passar just dig och dina behov. Ta till exempel Golf, som idag finns i fyra olika modeller.

Tror du att vi om tio-femton år fortfarande åker till traditionella bilhallar, pratar med en säljare och tar en provtur för att sedan sätta oss ned med säljaren?
De digitala möjligheterna kommer då att var så mycket bättre, samtidigt vill de allra flesta provköra sin nya bil, och så kommer det nog att vara även då.

Hur är det leda i en mansdominerad värld?
Jag har alltid mötts av respekt och varit uppbackad av kollegor.

Hinner du som VD vara “ute på golvet” och sälja också?
Jag skulle absolut hinna, och det skulle vara roligt, men våra säljare är anställda för att sälja. Börjar jag konkurrera med dem skulle det inte kännas bra. Vill en kund att jag är med, så är jag självklart det.

Hur stor andel kvinnliga säljare har Jeppsons?
Vi hade en i Karlskrona, men hon valde precis att sluta. Däremot har vi en kvinnlig mekaniker, 2 av 6 kundmottagare är tjejer och vi har en majoritet kvinnor som arbetar som ”reservdelsmän” idag! I vår cafeteria hade vi fram till för en kort tid sedan, en kille som arbetade, så vi är relativt jämnt representerade trots allt.

Om någon vill bli en branschkollega till dig, vad krävs av den personen?
Nyfikenhet och öppenhet. Ska du arbeta som mekaniker/tekniker hos oss måste du ha en fordonsutbildning i botten, men det allra viktigaste idag är att vilja utvecklas och prova ny teknik. Detta gäller oavsett om du arbetar på kontoret, som säljare eller i verkstaden.

Handen på hjärtat…Fem snabba om bilar

Volvo eller Tesla – Volvo

Automat eller växel – Automat

Suv eller inte Suv – SUV

Svart eller röd Röd gillar inte att tvätta bilar, annars svart

Asiatiskt eller amerikanskt – Asiatisk

 

 

Följ MotorKvinnan
Jag godkänner att mejladress hanteras av e-postprogrammet MailChimp ( more information )
Nytt om bilar, trendspaning och andra motornyheter. Direkt till din inkorg.
Vi tycker inte heller om spam. Därför kan du känna dig trygg i att din mejladress stannar hos oss. Och att du inte kommer få mejl dagligen från oss.