Sign in / Join

Premiär för vår artikelserie “I huvudet på en bilhandlare”

Nu är det premiär för vår artikelserie ”I huvudet på en bilhandlare”. Vi är nog många som tar svängen förbi en bilhall då och då. Ser sprillans nya glänsande bilar, pratar med en säljare, känner doften av nytt och sedan så ser vi prislappen…. Nu kommer vi göra nedslag hos olika bilhandlare som får berätta om hur de ser på sitt jobb, bilmarknaden, oss kunder och dela med sig av tips. Först ut är Fredrik Ringnell från Bilia, Segeltorp-Stockholm.

Fredrik Ringnell

Fredrik Ringnell
Titel: Säljledare Företagsförsäljning på Bilia Personbilar
Kör: Volvo V90 Cross Country
Erfarenhet: Snart 10 år i bilbranschen.

Hej Fredrik, hur är tempen hos er?
Hej Motorkvinnan! Tempot är högt skulle jag säga! Pratar vi varumärken så har Renault & Dacia fått sin bästa start på många år och även Volvo har ett högt tryck i orderingången. Redan nu är laddhybridversionen på 90-serien och XC60 II slutsåld för årsmodellen och vi har därför öppnat upp för beställningar på nästa årsmodell. Laddhybrid lockar!

Självklart känner vi också av Bonus Malus nere i bilhallen och många kunder känner att man vill slutföra sin affär innan sista juni. Lägg därtill lansering av nya modeller och flera öppethelger med mycket folk i  bilhallarna.

Vad tror du om morgondagens bil? Älskar vi SUV:ar även om 1-2 år?
Det tror jag definitivt! Det visar sig inte minst med Volvos lansering av helt nya XC40!  Volvo har tidigare inte haft en bil i mindre SUV segmentet och med den här bilen kan vi på allvar ta upp konkurrensen och se en ny tillströmning av kunder. Senare i höst kommer även laddhybridalternativ att finnas och blir då den ultimata stadsbilen!

Hur är den ultimata kunden?
Svår fråga! Jag har jobbat snart 10 år i branschen och en sak är säkert – det blir allt färre besök innan ett beslut och dessutom är kunderna betydligt mer pålästa än tidigare. Den digitala vågen sköljer även över bilbranschen och allt fler kunder bygger sina egna bilar på webben för att sedan begära prisförslag. Generellt sett är kunderna oftast rätt så klara på vad man vill ha men det finns alltid omedvetna behov och där är vår uppgift att göra kunderna så kompletta som möjligt.

Har ni några tips till kunder som besöker en bilhall?
Provkör! Med alla nya modeller och modernare drivlinor, chassi och infotaiment system så måste bilarna upplevas på riktigt! Man pratar ofta om att alla bilar är så lika varandra idag, jag skulle säga att det är tvärtom! Det kan exempelvis skilja väldigt mycket i kupén hur man jobbar med reglage, knappar och smarta lösningar för både förare och passagerare. Visste du exempelvis att du kan beställa tjänster och matkassar för att få det levererat till din nya Volvo medan du exempelvis är på jobbet? Tidsbesparing! Det är väldigt lätt i dessa tider att enbart fokusera på bilens pris vid ett köp, mitt tips är att också väga in andra aspekter som gör hela bil ägande enklare. Spara tid och pengar!

Är privatleasing så förmånligt som det gärna framställs?
Privatleasing är ett kanonalternativ för dom som känner att äga en bil kanske inte är riktigt det man önskar i livet just nu. Enkelheten med att det mesta ingår till en fast månadskostnad är något som lockar framför allt de yngre kunderna som är en vana vid abonnemang och att hyra. Nackdelen är att det bli dyrt om man inte håller sig inom de avtalade milen eller sköter bilen på rätt sätt. Vi jobbar därför aktivt med att informera kunderna om skötselråd och ansvar vid privatleasing

Om vi säger elbil, vad säger du då?
Jag säger så här – inte för alla! Vi ser givetvis att hela bilbranschen svänger mer mot elektrifiering och hybridlösningar. Det drivs inte minst av politiska beslut men att de fossila motorerna med det ska slutas säljas över en natt så kommer det naturligtvis inte bli. Vi kommer i bilbranschen behöva bli betydligt bättre framför att göra grundliga behovsanalyser om körsträcka och körstilar för därefter föreslå lämplig motor. Kör du kanske över 4000 mil/år i tjänsten så är elmotorn inte ett alternativ. Idag.

Även om ni slipper däcksparkare när ni säljer nya bilar, kan man som kund förhandla om pris och utrustning? Eller är det bara att gilla prislappen som gäller.
Däcksparkare är välkomna också! Givetvis ska konsumenter och företag ställa krav och förhandla men jag kan uppleva ibland att många kunder har enorm föreställning om att vi har jätte marginaler på nya bilar. Så är det inte riktigt! I företagsaffären jobbar vi aktivt med att skriva avtal för reglera rabatterna vid köp av ny bil medan konsument kunden kanske aktivt mer förhandlar på plats med sin säljare.

Måste fråga, varför ni har så snäva öppettider? Finns det inte en efterfrågan att anpassa öppettiderna till hur övrig handel är tillgänglig idag.
Som jag pratat om tidigare så ser vi ett förändrat köpmönster från kunder inte minst i form av att mycket flyttar in på internet. Men, det kommer alltid behövas bilhallar och kunderna vill oftast klämma, känna och inte minst provköra innan beslut. Då gäller det givetvis att bilhallarna är öppna när kunderna också har tid. En sak jag tror många kunder inte vet är att det går utmärkt att boka en tid med en försäljare för offert och bilköp. På så sätt avsätter man också den tiden för kund som behövs för rådgivning och svar på sina frågor! 

Hur är det med kvinnor som jobbar som säljare hos er?
Alldeles för lite! Vi har idag två kvinnliga försäljare på plats i Segeltorp, det ser ungefär ut så på övriga filialer också. Bilia jobbar aktivt med frågan och här finns ett tydligt mål – minst 30% kvinnor i kompetensförsörjningen framöver – gärna fler! Jag vet inte vad det beror på men jag vädjar till alla starka kvinnor där ute – Sök, sök och sök! Vi behöver få in flera perspektiv och spegla samhället i övrigt!

Om någon vill bli en branschkollega till dig, vad krävs av den personen?
Social kompetens och ett par öron att lyssna med! En duktig försäljare lyssnar mer än vad hen pratar och här ser vi ofta hur man lätt går bort sig i säljsamtalet. Sen är det viktigt med eget driv och ansvar eftersom du fyller din egen vardag och ta ansvar för din säljbudget. Din bakgrund har ingen betydelse utan du mäts på dina prestationer och kundnöjdhet.

Om du fick ge bort en bil till någon, vem skulle det vara och varför?
Svår fråga… Självklart skulle jag vilja komma hem med en ny XC40 på uppfarten till min sambo som definitivt förtjänar en ny bil. Men annars så finns det mycket goda krafter i samhället som alltid förtjänar nya verksamhetsbilar, ungdomsverksamhet inte minst.


Handen på hjärtat…Fem korta om bilar

Volvo eller Tesla
Volvo så klart! Vi bor i Sverige och för mig är det självklart att åka svenskt!

Automat eller växel
Automat! Jag har slutat växla sedan länge…

Suv eller inte Suv
Får man säga ett mellanting? Cross Country! ☺ Kombi med hög markfrigång!

Svart eller röd
Svart även om röda färger är otroligt läckra!

Tyskt eller franskt
Det får bli franskt då jag tycker att tyskarna står och stampar i sin produktutveckling just nu.

Följ MotorKvinnan
Jag godkänner att mejladress hanteras av e-postprogrammet MailChimp ( more information )
Nytt om bilar, trendspaning och andra motornyheter. Direkt till din inkorg.
Vi tycker inte heller om spam. Därför kan du känna dig trygg i att din mejladress stannar hos oss. Och att du inte kommer få mejl dagligen från oss.