Sign in / Join

Vi har provkört KIA Niro Plug-in Hybrid

Kia har för oss varit outforskad mark. Visserligen har vi haft bra koll på de olika modellerna och vi vet att de har fått många utmärkelser. Länge funderade vi på att testa Kia Stonic som rent visuellt ser lockande ut och dessutom är ny. Men så här i tider när det mycket handlar om elbilar och laddhybrider valde vi istället att testa Kia Niro Plug-in hybrid. Även om den nu har ett år på nacken och det eldrivna syskonet är på väg.

Att köra på el
Förutom att det blev lite av premiär för bilmärket Kia var det också första gången vi testade att köra på el. Att köra på el får den ovane att reagera. Bilen rullar ljudlöst ut från garaget och det är endast de olika trudelutterna vi hör som avslöjar att bilen är igång och rullar. Att köra på el har sina begränsningar, framför allt sträckan man kan köra, även om räckvidden för Niro Plug-in Hybrid på 58 km ändå ska vara klassens längsta. Att köra 58 km på el är kanske möjligt om man stryper andra funktioner som AC med mer, och vi nådde inte riktigt så långt. Batteriet är placerat under lastgolvet. Med snabbladdningskabeln (extrakostnad) laddar man bilen på under 2,5 timmar med laddbox. Smidigt! Det vill säga om man hittar ställen att ladda den på. Annars tar det upp till fyra timmar ur ett vanligt eluttag. Laddningen sker på vänster framflygel.

Rymligt med bra komfort
När vi kliver in i bilen möts vi av en rymlig kupé, och vi ger plus för en bra mittkonsol och för att passagerarstolen fram kan justeras även på höjden. Här framme sitter vi som drottningar. Som passagerare bak är komforten okej där man får bra plats för benen, även om man är 175 cm och stolen framför har gjort det rymligt för sig. Instrumenteringen är modern utan att sticka ut. I vår version som hade tillvalet Pluspaket 2 var pekskärmen och navigeringssystemet på 7 tum medan det i standardversionen Advance endast är en 5 tums skärm. Pluspaketet innebar också att vi bland annat hade trådlös laddning, parkeringssensorer både fram och bak, backkamera, nyckelfritt system med startknapp och aluminiumpedaler. En sak vi inte föll för, men som inte är unikt för Kia, det är handbromsen. För er som inte vet det kan en handbroms vara placerad längst till vänster om pedalerna. Kanske är det en vanesak, men vi föredrar nog en handbroms som man bromsar med handen.

Bensinmotorn är på 1,6 liter i kombination med sexväxlad dubbelkopplingslåda (DCT) och en har en starkare elmotor jämfört med Niro Hybrid. Bränsleförbrukningen anges till 1,3 l/100 km och CO2-utsläppet 29 g/km enligt gällande körcykel. Den sammanlagda effekten, det vill säga både elmotor och bensinmotorn ligger på försiktiga 141 hk med en toppfart på 172 km. Det här är ingen snabb bil, men när vi tryckte bort bort eco-läget och valde sport-läget fick vi åtminstone möjlighet till något som liknade körglädje.

Niro Plug-in Hybrid är en crossover vilket innebär att den har ett litet högre insteg tack vare markfrigången på 160 mm, på längden mäter den 4 355 mm, på bredden 1 805 mm och 1 535 mm på höjden. Bagageutrymmet rymmer 324 liter vilket för de flesta är tillräckligt, skulle varken det eller utrymmet med baksätet nedfällt (1322 l) räcka kan man koppla på ett släp (max 1300 kg).

Testbilen vi lånade var utrustad med  Advance PlusPaket2 och hade färgen Snow White Pearl metallic vilket innebar ett pris på 349 600 kr inklusive kampanjrabatten.

Vad vi tyckte
För den som letar efter en bil som kan klassas som miljösmart är Kia Niro Plug-in ett ypperligt val. Det är en trevlig bil där komforten är riktigt bra, framför allt för de som sitter i framsätena. Ett plus är att den har ett flertal säkerhets- och förarassistanssystem som alla ingår som standard. Kanske är det inte en bil som väcker ”vill-ha-känslan” när man ser den. Den saknar attityd, åtminstone framifrån sett medan den ger ett betydligt tuffare intryck baktill. Ett minus är den upplevs lite bullrig när den går på grov asfalt i högre hastighet. 

Som en laddhybrid paketerad till en SUV med attraktiv prislapp och lågt CO2-utsläpp kommer den absolut att hitta många köpare. Och Kias generösa garanti på sju år är ytterligare ett köpargument, särskilt när batteriet inkluderas i den.

Kia Niro plug-in hybridKia Niro plug-in hybridKia Niro plug-in hybridKia Niro plug-in hybridKia Niro plug-in hybridKia Niro plug-in hybridKia Niro plug-in hybridKia Niro plug-in hybridKia Niro plug-in hybridKia Niro plug-in hybrid

 

Fakta Kia Niro plug-in Hybrid

Motoralternativ/modellprogram1,6 GDi Plug-in Hybrid 6 vxl DCT, 4-cylindrig
Bensin motoreffekt hk (kW) vid varv/min 105 (77,2)/5700
Elmotor motoreffekt hk (kW) vid varv/min 60,5 (44,5)/1798-2500
Koldioxid (g/km) 29
BränsleförbrukningKombinerad körning, elförbrukning (kWh/100km) 9,8
Kombinerad körning, bränsleförbrukning (l/100km) 1,3
UtförandenAdvance, Pluspaket 1 och Pluspaket 2
MåttLängd 4,355 m Bredd 1,805 m Höjd 1,545 m
Prisfrån 302.900:- kampanjpris
Följ MotorKvinnan
Jag godkänner att mejladress hanteras av e-postprogrammet MailChimp ( more information )
Nytt om bilar, trendspaning och andra motornyheter. Direkt till din inkorg.
Vi tycker inte heller om spam. Därför kan du känna dig trygg i att din mejladress stannar hos oss. Och att du inte kommer få mejl dagligen från oss.
TagsKia