Sign in / Join
Kia Sportage

Snygga Kia Sportage firar 25 år och fem miljoner sålda

Det är lätt att småle när man tittar bakåt på hur nya bilar kunde se ut när de lanserades för 20-30 år sedan. Vi är övertygade om att när Kia Sportage lanserades 1993 var den innovativ och snygg. En uppfattning som nu känns avlägsen. Och idag när Kia Sportage är inne på generation fyra undrar man egentligen, hur mycket snyggare kan en bil bli? Eller är det våra preferenser som ändras? Det här gäller inte bara Kia utan alla bilar, kika bara på nya Volvo till exempel. Det är häpnadsväckande att det hela tiden kommer nya modeller som kan överträffa tidigare modeller med nya smäckra linjer och unika uttryck och signaturer.

Hur som helst, Kia Sportage är märkets bästsäljande modell och har nu sålts i fem miljoner exemplar. En modell som firar 25 år i år. I fjol såldes det i snitt 38 000 Sportage per månad över hela världen. Kia Sportage har genom åren bland annat erkänts för den starka designen och har prisats med utmärkelserna ”iF Design” och ”red dot”.

– Vi är mycket stolta över att ha uppnått denna milstolpe i produktionen av vår globala bästsäljare. Populariteten visar på bilens breda repertoar av positiva egenskaper och att den tilltalar köpare över hela världen, säger Ho Sung Song, vice verkställande direktör för Kia Global Operations Divison. Sedan 1993 har Sportage har blivit ett riktmärke i det kompakta suv-segmentet, och framgångarna har lett till att vi i dag har ett brett sortiment av suvar och crossovers från Kia – och fler nya modeller kommer att följa framöver.

 

 

Följ MotorKvinnan
Jag godkänner att mejladress hanteras av e-postprogrammet MailChimp ( more information )
Nytt om bilar, trendspaning och andra motornyheter. Direkt till din inkorg.
Vi tycker inte heller om spam. Därför kan du känna dig trygg i att din mejladress stannar hos oss. Och att du inte kommer få mejl dagligen från oss.
TagsKiasuv