Sign in / Join

Nya Mercedes-Benz A-klass anländer med lyx och avancerad teknik

Mercedes har presenterat nya A-klass, fjärde generationen. Och det känns som länge sedan första Mercedes A-klass gjorde entré. Mycket har hänt sedan dess. Modellen som nu visats upp känns avlägsen bilen som lanserades 1997 och blev känd för att den välte under det så kallade älgtestet.

Högteknologiskt godis
Den fjärde generationen Mercedes-Benz A-klass kommer att bli känd för något helt annat än ett misslyckat biltest. Nämligen deras första modell som utrustats med MBUX (Mercedes-Benz User Experience), ett operativsystem som vi skrivit om tidigare här på Motorkvinnan. MBUX använder artificiell intelligens som kommer kunna anpassa sig till användaren för att förstå dess preferenser och talmönster, vilket skapar en känslomässig koppling mellan fordon och förare. Röststyrningen kommer redan från början på svenska och fungerar även när det inte finns uppkoppling. Nya A-Klass får en widescreen cockpit med två skärmar redan i standardutförande.

Självkörande funktioner och tryggare körning
A-Klass kan också fås med samma typ av system för självkörande funktioner som S-Klass har. Det betyder att bilen kan följa trafiken själv med hjälp av kameror och radar som läser av trafiken upp till 500 meter framför bilen. Om föraren inte kör aktivt under en viss tid saktar bilen ner och kör in till sidan med varningsblinkers på och ringer själv upp räddningstjänsten. I de självkörande funktionerna ingår också en ny version av autobromsen som även reagerar på cyklister och fotgängare som är på väg att korsa bilens färdväg

A-klass är uturstad med ”Active Lane Change Assist”. Ett system som gör att man på motorväg bara rör vid blinkersspaken, och när det är fritt i den fil bilen ska till så styr den själv dit. Liksom tidigare varnas föraren av signaler om denne försöker svänga när det är en bil i döda vinkeln. En nyhet som har premiär i A-Klass är att systemet är aktivt i upp till tre minuter efter att tändningen stängts av. Det betyder att risken för att få ovälkomna krockar med cyklister i dörren när den öppnats minskar avsevärt.

Exteriör och interiör
Nya A-klass har genom sin ansiktslyftning fått en låg motorhuv och växt på längden, och med det nya större avståndet mellan bakhjulen får bilen ett sportigare utseende.

Invändigt är A-klassen rymligare och interiören visar lyxiga egenskaper och ett modernt avantgarde utseende som vi inte sett tidigare i den här klassen. Som tillval kan man beställa komfortstolar som i Mercedes dyrare modeller, vilket betyder att stolarna har både massagefunktion och fläkt för kylning.

Nya A-klass kommer med tre olika motoralternativ, två bensin och en diesel 116 hk – 224 hk. Fyrhjulsdrift finns som tillval.

Säljstarten är den 5 mars och då presenteras också priserna. De första bilarna kommer till Sverige i början av maj. 

Mercedes-Benz A-klassMercedes-Benz A-klassMercedes-Benz A-klassMercedes-Benz A-klassMercedes-Benz A-klassMercedes-Benz A-klassMercedes-Benz A-klassMercedes-Benz A-klassMercedes-Benz A-klassMercedes-Benz A-klassMercedes-Benz A-klassMercedes-Benz A-klass

 

Följ MotorKvinnan
Jag godkänner att mejladress hanteras av e-postprogrammet MailChimp ( more information )
Nytt om bilar, trendspaning och andra motornyheter. Direkt till din inkorg.
Vi tycker inte heller om spam. Därför kan du känna dig trygg i att din mejladress stannar hos oss. Och att du inte kommer få mejl dagligen från oss.