Sign in / Join

Mitsubishi Eclipse Cross – en tuff japan att räkna med

Som vi nämnt tidigare upplever vi att Mitsubishi fört en anonym tillvaro och inte haft riktigt vassa och spännande modeller. Nu med Eclipse Cross som är den första av en ny generation av SUV:ar som Mitsubishi ska ta fram kommer fler få tillfälle att upptäcka bilmärket.  Varumärket Mitsubishi satsar på en ny inriktning där grundstenarna ska bestå av design, japansk kvalité och yrkesskicklighet, kördynamik, smart utformning och innovativa funktioner.

Eftersom vi inte hade tiden att hänga på provkörningen för Eclipse i Åre fick Motorkvinnan äran att plocka en pressbil direkt efter för att testa under påsken. I vår värld skulle vi köra en röd bil, röd som den vi sett på reklamen, röd för att vi gillar röda bilar – men det blev en glänsande svart som vi kvitterade ut. Och faktiskt tror vi att just den här modellen, SUV-coupé, gjorde sig bättre i svart. Den blev ett snäpp tuffare och väckte samtidigt en nyfikenhet. För vad var det för bil vi körde och gissningarna på vår Facebooksida sträckte sig från Honda, Volvo, Lexus, Kia till T-Roc och några till.

Eclipse Cross placerar sig mellan ASX och Outlander storleksmässigt. Även om det är lätt att tro att den här modellen är mindre än ASX, troligen luras man av coupéns mjuka linjer. För övrigt har Eclipse inte direkt ett mjukt utseende, utan en utmanande och aggresiv front men för övrigt en ganska sportig framtoning.

Invändigt möts vi av en behaglig känsla av rymd och luft. En rymlighet som till stor del uppnås genom den långa hjulbasen på 2670 mm. Som förare har vi bra möjligheter att hitta en bekväm ställning genom justeringar av förarsätet och ratten. Och sätena, som i vårt fall var i läder, är riktigt sköna. Som lång person har man gott om benutrymme, faktiskt även i baksätet.

Det är lätt att få en limo-känsla när vi sitter i bilen, främst i förarkupén. Det är lyxigt och andas kvalitet, men ändå inte överdådigt eftersom det finns en del plast också. Vi har en bra sikt från den höga körpositionen, mittkonsolen är generös i sin storlek. Där finns också en pekplatta för styrning av infotainmentsystemet, men den upplevde vi som seg och i det här läget något som föraren inte så lätt kan manövra. Den digitala tekniken som finns i Eclipse Cross är i stort sett vad som förväntas av en bil idag men med skillnaden att Mitsubishi här tagit steget att slopa navigatorn och räknar med att vi kopplar upp oss via en smartphone. Modigt! Pekskärmsplattan på 7 tum sitter högt och bra placerad och infotainsystemet är logiskt. Och när vi ändå är inne på infotainsystemet. Ljudet! Nu körde vi visserligen en Businessmodell där vi hade audiopaket, Rockford Fosgate med 8 högtalare och en subwoofer och därmed fick valuta för pengarna. Det som däremot inte finns i alla bilar än, men som Eclipse Cross utrustats med, är HUD (head up display). Där visas viktig information som till exempel hastighet och andra data på en skärm direkt mot vindrutan i förarens synfält. Själva enheten är placerad ovanpå instrumentbrädan och kan fällas upp och ned.

Eclipse har utrustas med det senaste av tekniska lösningar när det gäller säkerhet. Grunden är flera olika typer av sensorer som övervakar bilens omgivning och förutser situationer som kan leda till en eventuell olycka samt hjälper föraren att undvika dem. Exempel på säkerhetsfunktioner är, automatiskt kollisionsvarningssystem, automatiskt helljus, filbytesvarning/vingelvarnare och adaptiv farthållare. Och här kan vi intyga att vingelvarnaren fungerar alldeles ypperligt, den är till och med väldigt snabb att reagera.

Vad tyckte vi?
Låt oss säga det direkt, Eclipse Cross är en bekväm och mångsidig SUV-coupé. Det är en bil som vi tror kommer sticka ut på den populära marknaden för bilar som kallas SUV eller Crossover. Vi hade ganska höga förväntningar eftersom vi tillhör skaran som tycker att även ASX har potential. Eclipse Cross infriade inte bara förväntningarna, utan överträffade dem. Det här är en bil som känns uppfriskande jämfört med många andra bilar med hög markfrigång som nu plötsligt känns väldigt fyrkantiga. Eclipse bjuder på en skön komfort, har en hel radda med bra teknik och säkerhetsfunktioner. Bilen vi lånade var en 1.5 CVT 4WD Business som kostar 319.900 kr, utrustad med en helt ny turbomatad bensinmotor på 1,5-liter med direktinsprutning på 163 hk. Och eftersom vi hade en Business hade vi som sagt lädersäten, utomordentligt ljud och taklucka.

Eclipse Cross bjuder på riktig, håll i er för nu kommer branschens mest utslitna ord, körglädje. Bilen accelererade smidigt även om det fanns en viss tröghet, men när vi var uppe i hastigheter susade den fram. Tyst och stabilt. Buller från vägen och motorljud upplevde vi som minimalt. Det finns många som stör sig på sikten bakåt, på grund av den delade bakrutan. Vi gjorde det inte under de här dagarna. Efter att ha provkört Eclipse Cross under en kortvecka är vi ganska småförtjust i den. Helt klart en bil som vi gärna skulle vilja vara ägare till. Något minus? Ja, den får inga pluspoäng när det gäller miljön.

Lite kuriosa. I mars gjordes 82 stycken nyregistreringar på Mitsubishi Eclipse Cross som nu har totalt 88. Samtliga län hade minst en registrering, förutom Blekinge. Vi tror att när fler får tillfälle att provköra den här bilen kommer även Blekinge upptäcka den.

Mitsubishi Eclipse Crossfront kaj eclipsebak eclipseMitsubishi Eclipse CrossMitsubishi Eclipse Crosssidefront eclipsetak eclipseMitsubishi Eclipse Crossintrumenteringdisplay eclipseTunnel eclipse

Fakta Mitsubishi Eclipse Cross

Motoralternativ/modellprogram1,5 TURBO MANUELL 6-VXL 2WD KOMFORT
1,5 TURBO CVT
8-VXL 2WD KOMFORT
1,5 TURBO CVT
8-VXL 4WD KOMFORT
1,5 TURBO CVT
8-VXL 4WD BUSINESS
Koldioxid blandad körning (g/km) 151-159 (preliminära värden)
Bränsleförbrukning blandad körning (l/100km)6,6-7,0 (preliminära värden)
UtförandenKomfort och Business
MåttLängd 4,41 m Bredd 1,81 m Höjd 1,69 m
Prisfrån 266.900:-

 

Följ MotorKvinnan
Jag godkänner att mejladress hanteras av e-postprogrammet MailChimp ( more information )
Nytt om bilar, trendspaning och andra motornyheter. Direkt till din inkorg.
Vi tycker inte heller om spam. Därför kan du känna dig trygg i att din mejladress stannar hos oss. Och att du inte kommer få mejl dagligen från oss.