Sign in / Join

Nu har vi provkört Ford Fiesta Active på svensk mark också

Ni som hängt med Motorkvinnan vet kanske att vi testade Fiesta Active tidigare i år, en regnig dag i södra Frankrike. En bil som tilltalade oss på flera sätt och vi blev nyfikna på hur den skulle kännas på svenska vägar och under flera timmars körning. Om körningen i Frankrike kan ni läsa här.

Så för ett par veckor sedan åkte vi till trevliga Jonas på Upplands bil och hämtade ut en Ford Fiesta Active i metallic-färgen Luxe Yellow. Lite roligare färg än den gråblå vi körde i våras, men som visserligen hade takräcken vilket den här inte hade (men däremot ett glastak).

Om vi börjar med utseendet. Sett framifrån får den inte pulsen att slå snabbare, den är så tvärtemot alla andra bilar som idag utrustas med biffiga grillar. Nu är det klart att man inte kan smälla på en hur stor grill som helst på en mindre bil, men nu är Fiestan knappt söt i sitt KA-inspirerande utseende med ögon, liten näsa och bred mun. Fast här är vi Motorkvinnor inte helt överens. Nåväl, tar vi ett varv runt bilen så kompenseras den svaga fronten med en betydligt snyggare långsida och bak.

Nya Fiesta Active är en helt ny crossover-modell, och sägs vara den första i en ny serie av crossovers som sneglat på Fords SUV:ar. Vi gillar att den har högre insteg och markfrigång, även om det är marginellt. När vi tar plats i bilen, två vuxna i  våra höjdjusterade framsäten känns bilen aningen liten. Det är inte mycket luft kvar till taket. Trots det upplever vi den som rymlig  med ett bra mittarmstöd med förvaring som avgränsar stolarna fram. Och våra första intryck är bara positiva och det är väl inte för intet som Ford Fiesta är en riktig storsäljare, framför allt i England.

Vi testar en Ford Fiesta Active med Pluspaketet vilket betyder att vi har lite extra komfort och utrustning. Vi sitter skönt i de skålade stolarna, vi har en infotainmentskärm Sync3 på 8 tum som i sin lite högre placering sitter bra och den manuellt 6-växlade bilen på 140 hk är pigg. Ljudet från ljudsystemet är finemang, speciellt när vi knäpper av radion och istället väljer musik från mobilen. Bilen var utrustad med vinterpaket, med bland annat uppvärmd ratt som är fantastiskt skönt vid den här årstiden. Eftersom den var utrustad med pluspaketet fanns det ett flertal bra säkerhets- och trygghetssystem. En sak som var nytt för oss och som vi tyckte var en bra uppfinning var dörrkantsskyddet, ett skydd som aktiverades när dörren öppnades. Sedan kan man förstås önska att även bilarna bredvid en på parkeringsplatserna hade sådana. Prislappen för den här bilen vi körde har ett ordinarie pris på totalt 199.300 kr i standardutförandet, men nyttjar man kampanjpriset landar man på mer behagliga 169.900 kr. Utrustningen vi hade i vår bil uppgick till ett pris av 44.200 kr. Så totalt kostade vår lånade bil ca 240.000 kr.

Vad vi tycker
Är man på jakt efter en mindre bil, med lite högre insteg, som är rolig att köra och ser lite tuff ut. Då kan det här vara bilen man ska titta närmare på. Även för de som vill känna av och se lite SUV-attribut men drar sig för större SUV:ar är det här ett bra val eftersom vi fick god sikt med den korta och sluttande huven. Den lyxgula färgen vi hade lyfte bilen ett snäpp men kostar drygt 5000 kr extra.

Det är kanske inte en bil för familjen med flera fullvuxna medlemmar, men för det lilla sällskapet är den mer än tillräckligt. Om vi ska ge den något minus är det prislappen som ändå känns lite omotiverad hög för en bil som ändå klassas som en småbil. Men vi gillade verkligen den här bilen. Visst är den inte helt tyst, men det är knappast någon mindre bil som kör på vår grova asfalt. Ford Fiesta Active var helt enkelt kul och lättkörd och ett och annat nyfiket (avundsjukt?) öga fick vi faktiskt under våra mil och korta stopp.

Motor1,5 TDCi 85 och 120 hk, 1.0T Ecoboost 100 och 140 hk.
Koldioxid (g/km) 112 g/km blandad körning
Bränsleförbrukning4.9 L/100 km blandad körning
UtförandenStandard och Pluspaket
MåttLängd 4,068 m Bredd 1,765 m Höjd 1,498 m
PrisFiesta Active pluspaket från 187.900:- kampanjpris
Följ MotorKvinnan
Jag godkänner att mejladress hanteras av e-postprogrammet MailChimp ( more information )
Nytt om bilar, trendspaning och andra motornyheter. Direkt till din inkorg.
Vi tycker inte heller om spam. Därför kan du känna dig trygg i att din mejladress stannar hos oss. Och att du inte kommer få mejl dagligen från oss.
TagsFord