Sign in / Join

Nya Audi A6 – när design möter effektivitet och sportighet möter stil

Nya Audi A6 är nästan fem meter elegans. Med nya A6 lanserar Audi en rad innovationer. Interiören är nyskapande med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov. Köregenskaperna har designats för att ge hög komfort och samtidigt en sportigare känsla. Och för att sänka förbrukningen är alla motorer i nya Audi A6 är elektrifierade med Audis nya mildhybridteknik.

En elegant exteriör
Audi A6 bär Audis nya formspråk som kännetecknas av sina skarpa linjer som ger bilen en sportig elegans med sin långa motorhuv. Den breda, låga singleframe grillen, de låga breda strålkastarna och kraftfulla luftintagen förstärker det sportigare uttrycket. Nya Audi A6 har blivit 7 mm längre och mäter nu 4,939 mm. Även bredden, 1888 mm och höjden 1457 mm hög, har fått ett par extra mm. Bilens bredd och tekniska karaktär förstärks ytterligare av strålkastarna som erbjuds i tre olika versioner. HD Matrix LED är den mest avancerade med fem horisontella linjer som formar dagsljuset och ger föraren optimal vägbelysning. Bakifrån kommer Audi A6 kännas igen på de nio vertikala LED-ribborna.

Nyskapande teknik
Nya Audi A6 erbjuder flera uppkopplade tjänster för ökad säkerhet och komfort. Som standard ingår MMI Navigation. Det helt digitala infotainmentsystemet gör det möjligt att byta plats på flera funktioner genom att använda drag-and-drop – som på en smartphone. Genvägar och favoritknappar gör det dessutom möjligt att skapa en meny som är anpassad efter eget önskemål. Används bilen av flera förare kan upp till sju personer lagra sina egna inställningar med upp till 400 parametrar. Utöver de två touchskärmarna erbjuds dessutom Audis virtuella cockpit direkt i förarens siktfält där de viktigaste funktionerna är samlade och styrs via multifunktionsratten.

Avancerade säkerhets- och förarassistanssystem
Nya A6 erbjuds med en rad helt nya och förbättrade säkerhets- och assistanssystem som blir allt mer intelligenta och sammankopplade. I den svenska standarutrustningen ingår  bl.a. adaptiv förarassistans med farthållare, filhållare och kökörningsassistent, turn assist som varnar och bromsar vid vänstersväng, undanmanöverassistent samt pre sense city autobroms. För säkrare stadskörning erbjuds även assistanspaket City med bl.a. den helt nya korsningsassistent som varnar och bromsar för korsande trafik samt cross traffic assist rear som varnar och bromsar vid utbackning från exempelvis parkeringsficka. Med parking pilot och garage pilot, som kommer att erbjudas senare under året, kan bilen själv manövreras in och ut ur en parkeringsficka eller garage. Du som kör kan då stå utanför och styra via myAudi-appen på mobiltelefonen. Beroende på utrustningsnivå ingår upp till fem radarsensorer, fyra kameror, tolv ultraljudssensorer och en laserskanner.

Och som Audi säger “En kombination av perfekt inställda sensorer, kameror och algoritmer upptäcker och bedömer din körsituation, och hjälper dig när du behöver det och ingriper om det inte finns något alternativ”.

Elektrifierade motorer med mildhybridteknik
Alla motorer i nya Audi A6 är elektrifierade med Audis nya mildhybridteknik. I systemet arbetar en remdriven kombinerad generator/startmotor (BAS) tillsammans med ett litiumjon-batteri som gör att Audi A6 kan rulla fritt med motorn avstängd i hastigheter från 55 till 160 km/h.

Aerodynamisk kaross med ökat benutrymme
Audi har fokuserat på att öka komforten i nya Audi A6, vilket även inkluderar ljudkomforten. Tack vare den aerodynamiska karossen med ett lägsta luftmotstånd på 0.24  (i en kommande motor) och omfattande arbete med aeroakustik, är sedanen behagligt tyst även i högre hastigheter. Interiört har nya Audi A6 vuxit jämfört med nuvarande modell, vilket framförallt märks i det bakre benutrymmet. Likaså har både huvudutymmet och axelutrymmet ökat.

V6-motorer med quattrodrivning
Initialt erbjuds två kraftfulla motorer – en TFSI och en TDI.  Den turboladdade 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk och 500 Nm i vridmoment gör 0-100 km/h  på 5,1 sekunder och har en blandad förbrukning på 6,7 – 7.1 liter/ 100 km med 151-161 g/km i CO2-utsläpp. 3.0 TDI-motorn på 286 hk och 620 Nm i vridmoment ger liknande prestanda till en blandad förbrukning på 5,5-5,8  l/100 km till 142-150 g/km i CO2 -utsläpp.  Båda motorerna har quattro fyrhjulsdrift som standard.

I slutet av mars är det säljstart i Sverige med marknadsintroduktion i slutet av sommaren.

Nya Audi A6Nya Audi A6Nya Audi A6Nya Audi A6Nya Audi A6Audi A6 SedanAudi A6 Sedan

 

Följ MotorKvinnan
Jag godkänner att mejladress hanteras av e-postprogrammet MailChimp ( more information )
Nytt om bilar, trendspaning och andra motornyheter. Direkt till din inkorg.
Vi tycker inte heller om spam. Därför kan du känna dig trygg i att din mejladress stannar hos oss. Och att du inte kommer få mejl dagligen från oss.
TagsAudi