Sign in / Join

Nya Dacia Duster – mycket attityd och känsla för pengarna

Om vi hade haft möjlighet att tacka ja till Dacias presskörning i januari hade vi förmodligen kunnat berätta om hur det kändes att åka riktigt offroad med nya Dacia Duster med rejäla lutningar och hur Duster trivdes i den terrängen. Men för att visa vad den kan prestera visar vi här ett par bilder från den körningen som vi fått av Dacia.

Motorkvinnan lånade istället en testbil och körde den under en av de snöigaste veckorna hittills under 2018. Bilen vi hämtade ut hade den nya snygga färgen, Orange Atacama, som också är den som syns i reklamen. Den andra nya färgen är Beige Dune.

Vi som inte testat Duster tidigare utan bara lillasyster Stepway Sandero fick först en känsla av att bilen var ganska stor. Vilket även kan översättas till att bilen är rejäl och robust. Vi gillade den höga markfrigången på hela 21 cm, och just hög markfrigång är något som efterfrågas av de som väljer någon av alla SUV:ar och crossovers. Fast vi kunde också konstatera att höjden kunde vara krävande om man ville sätta sig på sätet och slå av sig snön från kängorna utanför… Bilen vi provkörde var en diesel 4×4 med 6-växlad manuell låda. Och här är det viktigt att inflika att bilen också hade utrustningspaket Prestige, vilken är det bästa av de fyra.

Utsidan av nya Dacia Duster är riktigt tilltalande. Med rails på taket, hög markfrigång och hasplåtar kan det inte bli mer SUV till utseendet. Bilen ger onekligen ett kraftfullt intryck, men fungerar ändå att kallas snygg och tuff. Däremot när vi kliver in i den rymliga kupén märker vi på en gång att det som utsidan signalerar inte finns invändigt, interiörmässigt. Och handen på hjärtat, vi förstår att med de låga prisnivåerna Dacia Duster ligger på, måste rimligen en besparing göras någonstans. Vi kan alltså konstatera att inredningen är enkel och ganska sparsmakad. Det är inte ett överflöd av knappar, displayer och exklusiva material. Utan det är precis vad som behövs, antingen med en vanlig radio som finns i utrustningen Essential och Comfort, eller som i vårt fall i nivån Prestige som är utrustad med MEDIA NAV med en pekskärm på 7 tum, med radio, navigering och bluetooth. 

I övrigt upplevde vi bilen som rymlig och vi vill ge en extra stjärna till sittkomforten, speciellt förarsätet. Kanske beror det på den nya designen på de nya sätena (sittdynan är 20 mm längre), som fått en ny ram och tätare stoppning. Förarsätet har ett litet armstöd, svankryggsjustering och kan nu höjas/sänkas med 60 mm.

Nya Dacia Duster har fina köregenskaper och är riktigt kul att köra med sin lätta styrning. Den känns stabil och har en skön fjädring. Och om vi hade några tvivel kring ljudnivån, så blev vi positivt överraskade. Ökad isolering och tjockare sidorutor har bidragit till att ljudnivån i kupén minskat. I snöslasket som vi drabbades av till och från kändes vindrutetorkarna dock i tunnaste laget, aningen underdimensionerade i förhållande till den stora vindrutan.

Av bilens ”multi-view”-kamera som innehåller fyra kameror (en i fronten, en på vardera sida och en bakåtriktad) använde vi mest backkameran vid parkeringar men testade även sidokameran vid ett trångt garage.

Vad tycker vi
Låt oss börja med att säga att vi gillar Dacia Duster. Till och med mycket. Eller om det mest är tanken på att få så mycket SUV för pengarna vi gillar. Fast egentligen hänger det ihop. När vi ska summera intrycket av en bil är det inte rättvist att jämföra den med en bil som kostar dubbelt så mycket. Dessutom ska vi komma ihåg att bilen vi testat varit mer utrustad än den som kostar 99.900 kronor. Men vi väl ändå påstå att det är en bra bil, även om du väljer att använda den som en transportbil från A till B och skippa radion.

Dacia Duster känns säker även om en autobroms suttit fint, den är rolig att köra eftersom den reagerar snabbt. Sittkomforten är bra och du har en bra överblick från förarkupén, möjligen inte lika bra utsikt för passageraren bredvid då sätet inte går att justera i höjd (tyvärr är det få bilar som erbjuder möjligheten, att justera sätet för den som sitter bredvid). Duster är tillräckligt rymlig för de som sitter i baksätet. Dacia Duster kommer göra sig lika bra på den gropiga vägen till sommarstället som på stadens asfalt. Och även om ordet “praktisk” många gånger låter enormt tråkigt och deprimerande, är Dacia Duster en praktisk bil – men inte alls tråkig. Det här är en bil för den som inte behöver virtuella assistenter och ögongodis, utan föredrar behaglig transport bakom tuff kaross till bästa pris.

 

Dacia Duster12Dacia DusterDacia DusterDacia DusterDacia DusterDacia DusterDacia DusterDacia DusterDacia DusterDacia Duster

Dacia Duster fakta

MotoralternativSCe 115 (4×2) Bensin
SCe 115 (4×4) Bensin
TCe 125 (4×2) Bensin
TCe 125 (4×4 Bensin
dCi 110 (4×2) automat Diesel
dCi 110 (4×2) Diesel
dCi 110 (4×4) Diesel
Koldioxid blandad körning (g/km) 115-158 (preliminära värden)
Bränsleförbrukning blandad körning (l/100km)4,4-7,0 (preliminära värden)
UtförandenAccess, Essential, Comfort och Prestige
MåttLängd 4,34 m Bredd 1,80 m Höjd 1,69 m
Prisfrån 99.900:-

 

Följ MotorKvinnan
Jag godkänner att mejladress hanteras av e-postprogrammet MailChimp ( more information )
Nytt om bilar, trendspaning och andra motornyheter. Direkt till din inkorg.
Vi tycker inte heller om spam. Därför kan du känna dig trygg i att din mejladress stannar hos oss. Och att du inte kommer få mejl dagligen från oss.