Sign in / Join

Nya Subaru Impreza har lämnat rallyskogen

Impreza är en känd modell från Subaru-familjen. För de allra flesta förknippas den fortfarande med rally och historien som började 1992. Vi måste dock erkänna att vi inte kan bilen mer än till namnet, trots att en Motorkvinna befunnit sig i rallyskogarna tidigare. Därför känns det extra kul att vi kommer testköra den under våren.

Nu när femte generationen rullar in är det en Impreza som är helt ny från grunden. Nya Subaru Impreza har med flera högsta betyg i säkerhet, infriat Subarus mål att bygga världens säkraste bilar. Bilen kommer med en helt nyutvecklad bottenplatta, ny kaross, ny interiör och en motor som är omarbetad med 80 procent nya delar. Den har vuxit med drygt fyra centimeter på längden och tre på bredden, vilket har resulterat i  bättre utrymme i baksätet.

Impreza lanseras med två motoralternativ: en 1,6-liters bensin-Boxer och en dito 2-liters. Bägge motorerna är Euro 6c och uppfyller således Europas strängaste miljökrav. Automatväxellådan är en 7-stegad Lineartronic. Första växeln är lägre än tidigare generation, vilket ger en snabbare sprint från noll till hundra samtidigt som högsta växeln är högre för lägre bränsleförbrukning. Impreza är permanent fyrhjulsdriven med 60-40-fördelning och Active Torque Split.

I förarkupén finns två multifunktionsdisplayer som är synkroniserade med varandra så att du kan välja vilken info som ska visas var. Skärmen i centrum kan även upplysa om körförhållanden, väggrepp, säkerhetssystemen och visa förbrukningshistorik. Även infotainmentsystemet är helt nytt, har självklart handsfree och ger fullt stöd för Apple CarPlay och Android Auto.

Förarassistanssystemet EyeSight är aktivt upp till 180 km/h och standard på nya Impreza. Systemet innefattar sju funktioner. Förutom bland annat autobroms, adaptiv farthållare, vingelvarning och filhållningsassistans har den nu kompletterats med automatisk återstyrning. Undersökningar visar att bilar med EyeSight är inblandade i drygt 60 procent färre olyckor och de så kallade upphinnandeolyckorna har minskat med hela 84. I alla krocktester som hittills publicerats har nya Subaru Impreza erhållit högsta betyg.

Nya Subaru Impreza lanseras i två utrustningsnivåer: Base och Active. Base innefattar bland annat: 16-tumshjul, EyeSight med sju funktioner, 6-vägs justerbart förarsäte, komfortblinkers, regnsensor, infotainment med CarPlay och Android Auto, adaptiv farthållare, Active Torque Vectoring, X-Mode, automatisk återstyrning och panikbromsvarning. Active har dessutom: 17-tumshjul, infotainment med 8-tumsdisplay, backkamera, LED-ljus med kurvfunktion, eluppvärmd ratt, växlingspaddlar, 2-zons klimatanläggning och aluminiumpedaler.

Nya Subaru Impreza har Sverige-premiär 20 april och kostar från 214.900 kronor.

 

 

Följ MotorKvinnan
Jag godkänner att mejladress hanteras av e-postprogrammet MailChimp ( more information )
Nytt om bilar, trendspaning och andra motornyheter. Direkt till din inkorg.
Vi tycker inte heller om spam. Därför kan du känna dig trygg i att din mejladress stannar hos oss. Och att du inte kommer få mejl dagligen från oss.
TagsSubaru