Sign in / Join

Nu kommer tredje generationen av Volkswagen Touareg

I veckan var det världspremiär i Kina för en helt nyutvecklad generation av Volkswagens flaggskepp – Touareg. Med den tredje generationen av Touareg presenterades en ny bil med nya infotainment-, komfort- och assistanssystem. Att modellen fick sin premiär i Kina var inte helt oväntat, Kina utgör tillsammans med Ryssland och Europa bilens huvudmarknader.

Jämfört med föregångaren har den tredje generationen vuxit både på längden och bredden men minskat något på höjden. Nya Touareg är 4 878 lång (+77 mm jämfört med föregångaren), 1 984 mm bred (+44 mm) och 1 702 mm hög (-7 mm). Ökningen av längden har också resulterat i att bagagevolymen växt från 697 till 810 liter (med baksätet uppfällt).

Med nya Touareg presenterar Volkswagen för första gången sin helt digitala förarmiljö. Den digitala mätartavlans display (12”) och det avancerade navigationssystemets display (15″) bildar tillsammans Innovision Cockpit − ett Infotainmentsystem som nästan helt saknar knappar och reglage av traditionellt slag.

På den svenska marknaden har Volkswagen paketerat en generös standardutrustning med fokus på säkerhet och digitalisering. Förutom Innovision Cockpit är Bluetooth handsfree, induktiv laddning, App-Connect, larm och Keyless Access standard. När det gäller säkerheten är alla tillgängliga förarassistanssystem för Touareg standard i Sverige: Lane Assist, Emergency Assist, Traffic Jam Assist, adaptiv farthållare, Side Assist, Rear Traffic Alert, Cross Traffic Assist, PreCrash 360, Front Assist med City Emergency Brake inklusive Pedestrian Protection samt Sign Assist.

Ny teknik
Touareg lanseras med en gedigen uppsättning assistans-, kördynamik- och komfortsystem. Där några av nyheterna är;
– Night Vision 
– Adaptiva krängningshämmare 
– IQ.Light − LED matrix-strålkastare 
– Head-up-display 

Lanseras med V6-motorer
Volkswagen kommer att erbjuda nya Touareg med turboladdade 3-liters V6:or. I Sverige erbjuds från start en dieseldriven, turboladdad V6:a med 286 hk (600 Nm) som instegsversion. I samband med Sverigepremiären, preliminärt i slutet av juni, släpps en bensindriven V6:a på 340 hk (450 Nm). Vid årsskiftet släpps dessutom en prestandaversion i form av en dieseldriven, turboladdad 4,0-liters V8:a som utvecklar 421 hk (900 Nm). 

– Vi gavs möjlighet att förverkliga vår mest ambitiösa vision om en stor, exklusiv Volkswagen-SUV. Och den möjligheten har vi naturligtvis utnyttjat fullt ut. Nya Touareg har en design som tydligt visar att den är Volkswagens flaggskeppsmodell, säger Volkswagens chefsdesigner Klaus Bischoff.

Lite kuriosa i siffror
Cirka 60 % av alla Touareg-ägare i Tyskland och cirka 40 % av de i Europa, använder också sin Volkswagen som dragbil. Denna SUV används också ofta av aktiva, sportiga människor som värdesätter maximal säkerhet, enastående sittkomfort och ett intuitivt handhavande. Faktum är att Touareg på alla sina huvudmarknader i mer än genomsnittlig utsträckning ägs av egna företagare, eller personer som arbetar självständigt, och är mycket teknikintresserade. Det finns också vissa mindre demografiska skillnader. I Kina är Touareg-ägarna i snitt 41 år gamla, för Ryssland är siffran 43 år och för Europa 55 år. I linje med detta är andelen Touareg-ägare som har småbarn större i Kina (65 %) och Ryssland (47 %) än vad den är i Europa (31 %).

Förförsäljningen startar i början av april då även priserna presenteras – med en premiär i Sverige i slutet av juni.

 

 

Följ MotorKvinnan
Jag godkänner att mejladress hanteras av e-postprogrammet MailChimp ( more information )
Nytt om bilar, trendspaning och andra motornyheter. Direkt till din inkorg.
Vi tycker inte heller om spam. Därför kan du känna dig trygg i att din mejladress stannar hos oss. Och att du inte kommer få mejl dagligen från oss.