Sign in / Join

Seat Arona – en spansk solstråle i vintermörkret

Vi fick en trevlig avslutning på året när vi innan julledigheten hann med att provköra nya suven Seat Arona under en vecka.

När vi för ett par veckor sedan provkörde en lite större kusin till Seat Arona kände vi inte att folk uppmärksammade bilen. Inte på det sätt som vi förväntar oss att bilintresserade gör när de ser något nytt snyggt ute på vägarna som de inte sett tidigare. Med Seat Arona hann vi däremot inte många kilometer innan folk tittade en extra gång. Det kunde bero på att bilen vi körde hade en ovanlig skön kulör, Mystic Magenta (tänk iPhones roséguldfärg), eller så berodde det helt enkelt på att bilen är snygg och tilltalande. Eller både och.

Första känslan vi fick med Seat Arona var att det var en nätt bil. Visst, det kan låta märkligt att en bil är nätt. Men så kändes det, och det var inget negativt. För ute på vägarna kändes Arona stabil och trygg vilket ändå är det viktigaste. Ljudnivån i kupén upplevde vi som bra med ytterst lite motor- och vägljud. 

Instrumenteringen i bilen är snygg i sin enkelhet och inget saknas när det gäller teknik. Här finns en 8 ” pekskärm, trådlös laddning, Apple Car Play och Mirror Link. På instrumentpanelen får du info som till exempel däcktryck och bränsleförbrukning. På den panelen kan också en effektiv trötthetsvarnare dyka upp (märkte vi!). Vår bil var utrustad med BeatsAudio system med 300W förstärkare, sex högtalare och subwoofer. Ett tillval som vi tror kan attrahera många.

Säkerhet är också en prioritet och det finns ett flertal säkerhetssystem tillgängliga som till exempel, dödavinkelvarnare, trötthetsvarnare, Hill Hold Control, multikollisionsbroms, och Rear Traffic Alert.

Du kan välja bland tio olika karossfärger, tre olika takfärger eller om taket ska ha samma färg som karossen. Sammantaget finns det 68 olika färgkombinationer. Bagageutrymmet är rymligt med sina 400 liter. Överhuvudtaget uppfattar vi bilen som rymlig.
Suv som benämning, men Seat Arona kommer inte med fyrhjulsdrift.

Seat som hittills mest förknippats med modellerna Ibiza och Leon, kommer nu med Arona och den tidigare lanserade Ateca samt en kommande sjusitsig SUV, vara en aktör att räkna med när det gäller det växande SUV-segmentet.

Vad tycker vi
Låt oss börja med utseendet eftersom vi tycker design och styling är viktigt. Här har Seat lyckats fenomenalt bra med den utvändiga designen. Arona ger ett sportigt intryck och det finns en behaglig harmoni i linjerna och detaljerna. Invändigt finns det en smart instrumentering med den tydliga pekskärmen i fokus och ett mittarmstöd fram med förvaring. Dock är vi osäkra på om armstödet gick att justeras i höjd eller inte. Vi lyckades inte och därmed tappade den lite av sin funktion. Några smådetaljer vi saknade var en kupélampa bak i bilen och en krok vid fönstret att hänga upp en jacka eller resegarderob på.

Vi fick inte känslan av att bilen var så hög som andra småsuvar har upplevts. Fram tyckte vi att insteget kändes smidigt, men bak kanske det inte var lika lätt. En vig sjuttioplussare påstod att det var svårt att ta sig ut, men ärligt talat är vi osäkra på om det beror på att det verkligen var bökigt eller om damen ifråga var rädd om bilen.

Seat Arona är lika skön att sitta i som den är att köra. Behaglig fjädring och bra överblick från förarsätet. Modellen vi körde, en manuell 115 hk med bensin, svarade bra och var följsam med en lätt styrning. Helt enkelt en trevlig körupplevelse. Det vore konstigt om inte Seat kommer vara med och på allvar slåss om SUV-köparna med sin Arona.

Seat Arona

Visst sticker den ut!

Seat Arona Fakta

Motoralternativ1.0 EcoTSI 95 Hk (70 KW) Manuell
1.0 EcoTSI 115 Hk (85 KW) Manuell
1.0 EcoTSI 115 Hk (85 KW) DSG 71
1.0 TSI Evo 150 Hk (110 KW) Manuell
Koldioxid blandad körning (g/km) 114-118 (preliminära värden)
Bränsleförbrukning blandad körning (l/100km)
5.0-5.1 (preliminära värden)
UtförandenStyle, Xcellence och FR
MåttLängd 4138 mm Bredd 1780 mm Höjd 1552 mm
Prisfrån 165 900:– (lanseringspris)

 

Följ MotorKvinnan
Jag godkänner att mejladress hanteras av e-postprogrammet MailChimp ( more information )
Nytt om bilar, trendspaning och andra motornyheter. Direkt till din inkorg.
Vi tycker inte heller om spam. Därför kan du känna dig trygg i att din mejladress stannar hos oss. Och att du inte kommer få mejl dagligen från oss.