Sign in / Join

Skoda KAROQ – nu har vi testat den

För någon vecka sedan tog Motorkvinnan plats i en bil som vi bara väntade på att folk skulle peka förtjust på. Eller tuta på eller vingla till när de upptäckte. För det var faktiskt i en Skoda KAROQ som vi satt och som vi lånat för en veckas provkörning. Alltså en av de första Skoda KAROQ som fick rulla på de svenska vägarna. En bil som spås bli en storsäljare och förmodligen överstiga de 2800 till antalet som Skoda prognostiserat i försäljning för 2018. Men inget hände. Vi var bara ytterligare en SUV som rullade fram i rusningstid en snöslaskig mörk decemberdag. En VW Tiguan. Eller en Seat Ateca, kanske folk trodde. Om de ens brydde sig. Vi kan ju skylla på mörker och väder för att bilen bara smälte in. Eller så får vi leva med att bilen inte stack ut, att den på sin höjd bara avslöjade sitt släktskap. Punkt slut. Och det är absolut inget fel i det, sämre kusiner kan man ha.

Nu började vi med det som vi tyckte minst om, utseendet med den släta framtoningen. Saknaden av en personlighet. Här fanns ingen uppdaterad maffig grill med ribbor i kreativt mönster eller utmanande linjer. Men å andra sidan är det inte nödvändigt med en sådan kosmetika när det handlar om en bil som Skoda KAROQ, den klarar sig utmärkt ändå. Och den har trots allt designats med tjeckisk glaskonst som inspiration.

Vi återgår till den mörka småkyliga dagen då vi lämnat Skoda i Södertälje och till våra första intryck. Det var den rymliga kupén, där glastaket trots skymning gav ett visst ljusinsläpp och bidrog till känslan av rymd. En något oväntad men samtidigt positiv känsla. Och när vi satte händerna på ratten fick vi uppleva något så ljuvligt som en uppvärmd ratt. Så om vi bortser från vädret började vår provkörning ganska bra.

Sätena fram går att justera på flera sätt och är sköna, även om en av oss inte riktigt kunde få till en bekväm position bakom ratten. När vi sköt bak stolen för att sträcka ut benen kändes det som vi fick några centimeter mer i utrymme än vad det brukar vara. Och om vi håller oss kvar i passagerarsätet framtill, gillade vi att det gick att justera höjden på stolen. Något som vi saknat i flera Crossovers/B-suvar som vi kikat på. Men om man sitter så bra fram, får man verkligen plats i baksätet kan man då fråga sig? Det korta svaret är ja. De tre sätena kan justeras individuellt genom VarioFlex-systemet. Ett system som också gör det möjligt att lyfta ur stolarna helt om man önskar. Om man plockar ut alla tre förvandlas KAROQ storleksmässigt till en slags skåpbil med hela 1 810 liters kapacitet (mot annars 521 liter i standardposition).

Det finns många finesser rent praktiskt, tekniskt och designmässigt hos KAROQ. En är projiceringen av namnet SKODA på marken när bildörren öppnas, och som syns även i dagsljus. En annan är paraplyet som finns under sätet fram (vi glömde att kolla efter det). Omgivningsbelysningen med lysdioder (LED) som sitter längs bilens insida ger en härlig stämning oavsett vilken av de tio färgerna du väljer. Den virtuella pedalen för öppning av den elektriskt styrda bakluckan. Krokar för att hänga matkassar i bagageutrymmet. Bara för att nämna några fiffiga saker.

Om vi förflyttar oss till tekniken så är multimediasystemet Bolero standardutrustning med en åttatums pekskärm. Systemet kan läsa SMS-meddelanden, har integrerad blåtandsuppkoppling, åtta högtalare och SmartLink+ för spegling av mobiltelefonens innehåll. Som tillval finns navigationssystemen Amundsen (8-tumsskärm) och Columbus (9,2-tumsskärm). Vår testbil var utrustad med det sistnämnda systemet. Det tog en stund innan systemet fångade upp signalen från vår iPhone första gången. Men det tog den igen ordentligt senare då vi upptäckte att musiken började spelas innan personen med Spotify i mobilen ens klivit in i bilen. Pekskärmen har logiska menyer och det var enkelt att hitta inställningar samt växla mellan olika vyer. Phoneboxen med trådlös laddning kom till användning flera gånger och är numera en teknisk lösning som många förväntar sig i nya bilar.

I grundversionen Ambition ingår autobroms och adaptiv farthållare, tillsammans med bland annat tvåzons klimatanläggning, 17-tums lättmetallfälgar Triton, nio krockkuddar inklusive knäkrockkudde för föraren, multimediasystem Bolero, uppkopplade tjänster via SKODA Connect och SmartLink för spegling av mobiltelefonen.

Style (+17 000 kronor) innehåller utöver Ambition-utrustningen även full LED-strålkastare, KESSY nyckellöst lås- och startsystem, Drive Mode Select, parkeringssensorer fram och bak och rattvärme.

Dessutom finns två utrustningspaket tillgängliga:
Dragpaket (10 900 kr) med elektrisk utfällbar dragkrok, backkamera, elektrisk baklucka och takräcke.
Businesspaket (17 900 kr) med läder-/Alcantaraklädsel, ŠKODA Soundsystem med tio högtalare, fjärrstyrd parkeringsvärmare, SunSet tonade rutor samt fönsterlister, pedaler och takräcken i silver- och kromdesign.

KAROQ kommer med bensin- och dieselmotorer med 115 och 150 hästkrafter med både fram- och fyrhjulsdrift. Senare tillkommer även TDI190 4×4 DSG och 1.5 TSI 150 i kombination med fyrhjulsdrift. Karossen mäter 4 382 millimeter på längden, 1 841 mm på bredden och 1 605 mm på höjden.

Nyligen fick KAROQ fem stjärnor i Euro NCAPs krocktester. Bilen har också fått fina utmärkelser här hemma som ”Årets smartaste bil” och ”Årets familjebil”. Skoda KAROQ har en prislapp som börjar på 215 600 kr. Med det sagt får du oavsett vilken modell och utrustning du väljer valuta för pengarna.

Så vad tycker vi?
Efter en vecka med Skoda KAROQ känns det som att vi haft tillgång till ett extra rum. Ja nu pratar vi än en gång om hur rymlig bilen är, men faktum är att med den diskreta interiörbelysningen, kraftfulla ljudsystemet, instrumenteringen med den stora skärmen och de bekväma stolarna, är det lätt att sitta kvar en extra stund och bara må bra.

När vi varit ute på vägarna har bilen känts trygg med flera assistentsystem som övervakat trafiken. Komforten har varit på topp med en mjuk fjädring och vi vill betona att här handlar det mer om komfort än sportighet. Det har varit förvånansvärt tyst i kupén, en behaglig ljudkomfort med ett minimum av buller och däckbrus. Som passagerare bredvid föraren har det också varit uppskattat att få en bra överblick efter att pumpat upp sätet i höjd. Bilen vi provkörde var en diesel 150 hk 4×4 DSG Style utrustad med flera tillval och paket som Businesspaketet och Dragpaket. Ett motoralternativ och en utrustning som självklart gav oss lite extra.

Vi kan sammanfatta Skoda KAROQ som en snygg bil (främst interiören), den är robust i sitt utförande, skön och lätt att köra samt packad med smarta lösningar. Det finns absolut inget att bli besviken på, varken när det gäller utrustningen kring teknik eller säkerhet. Det här är en bil som många kommer att gilla.

 

Följ MotorKvinnan
Jag godkänner att mejladress hanteras av e-postprogrammet MailChimp ( more information )
Nytt om bilar, trendspaning och andra motornyheter. Direkt till din inkorg.
Vi tycker inte heller om spam. Därför kan du känna dig trygg i att din mejladress stannar hos oss. Och att du inte kommer få mejl dagligen från oss.