Sign in / Join

Subaru Impreza höll sig fint på vägen

När vi testade nya Subaru Impreza under en vecka hade vi roligt. Både i bemärkelsen att den var kul att köra men också för att den låg fint på vägen med en väl avvägd fjädring. Vi som nyligen testat bilar med mer rallykänsla, som Ford Fiesta ST och Golf GTI-modeller, ska förstås inte jämföra nya Impreza med dem. För som sagt Subaru Impreza har lämnat rallyskogarna.

För att låta bilen göra rätt för sig valde vi att även testa den på mindre vägar kring Mariefred och Strängnäs. Vägar som inte är alltför trafikerade och som bjuder på sköna kurvor. Under resan hamnade vi i myggsvärmar där en stor del tyvärr stannade kvar på fronten (kan ses på någon bild) samt att vi träffade på en envis katt som absolut ville vara med på bild när det gällde.

Vi har tidigare testat bilar som antingen varit SUV:ar eller som haft SUV-egenskaper, och därför blev det verkligen något helt annat att kliva “ner” i en Subaru.

När det gäller själva komforten och känslan i förarkupén lägger vi gärna på några plus även om vi två (Motorkvinnorna) som är olika långa och stora inte riktigt hittade rätt i sittpositionen i våra säten, säten som förvisso var väldigt sköna och som kommer med en lite längre sittdyna. Det är en tyst och rymlig kupé klädd i kvalitetsmaterial där den rejäla mittkonsolen har ett mittarmstöd som fyller sin funktion. Vi körde Active-modellen som bland annat hade ett infotainmentsystemet på åtta tum, sex högtalare och ett backsystem. Det fanns också en multifunktionsdisplay ovanför infotainmentsystemet, en perfekt placering i våra ögon och där inte ens starkt solljus gjorde den svårläst. Om vi ska hitta något kring tekniken att tycka till om så är det usb-uttagen som satt lite knepigt och långt bort för att föraren eller för all del passageraren bredvid lätt ska kunna trycka in sladden. Men som sagt, en petitess kanske.

Nya Subaru Impreza är permanent fyrhjulsdriven och är utrustad med Lineartronic, en 7-stegad automatlåda som ska ge en mjuk acceleration. Det tar 9,8 sekunder att accelerera 0-100 km/h. Med Active-modellen som har 156 hk tyckte vi att vi nådde höga hastigheter väldigt snabbt. Det bör sägas att den här bilen bjöd in till att testa lådans förmåga.

Eftersom det här är en bil som riktar sig mot den lilla familjen är det en fördel att den erbjuder ett rymligt bagageutrymme med stor lastöppning. Och på tal om familj, nya Impreza har utsetts till säkraste lilla familjebil enligt Euro Ncap.

Vad vi tycker
På många sätt tycker vi att det var en ren njutning och ganska underhållande att köra den här bilen med sin snabba styrrespons. Det är möjligt att vi inte har de erfarna kritiska öronen och ögonen, men vi upplevde inte direkt några ljud och problem vid acceleration och växling. Komforten är utmärkt med en av de bättre fjädringarna vi känt och passagerarna bak sitter skönt med ett rejält armstöd. Buller eller motorljud var inget vi kände av, men visst, vår grova asfalt ger inte bilarna de bästa förutsättningarna. Subaru Impreza är en stabil och sportig bil som faktiskt innehöll och levererade betydligt mer än vad den aningen tråkiga utsidan signalerade om. Som familjebil kommer nya Impreza göra bilsemestern både skön och rolig. Och snabb.

Frånpriset på nya Subaru Impreza är 214.900 kr, men med tilläggen som vi hade på vår testbil, Active och den större motorn, blev den 45.000 kr dyrare.

Här kan du läsa vad vi skrivit tidigare om nya Subaru Impreza.

Subaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru ImprezaSubaru Impreza

Fakta Subaru Impreza

Motoralternativ/modellprogramBoxermotor, 4-cylindrig, bensin, 4WD, Lineartronic, 1,6 l och 2.0 l
Koldioxid blandad körning (g/km) 140-152 (preliminära värden)
Bränsleförbrukning blandad körning (l/100km)6,2-6,6 (preliminära värden)
UtförandenBase och Active
MåttLängd 4,46 m Bredd 1,775 m Höjd 1,48 m
Prisfrån 214.900:-
Följ MotorKvinnan
Jag godkänner att mejladress hanteras av e-postprogrammet MailChimp ( more information )
Nytt om bilar, trendspaning och andra motornyheter. Direkt till din inkorg.
Vi tycker inte heller om spam. Därför kan du känna dig trygg i att din mejladress stannar hos oss. Och att du inte kommer få mejl dagligen från oss.
TagsSubaru