Sign in / Join

Volkswagen fyller på sitt SUV-sortiment och lanserar lilla T-Cross

Finns det köpare för ännu fler kompakta SUV:ar? Ja, vi tror det. Och det gör uppenbarligen också Volkswagen som efter lanseringen av den lilla läckra T-Roc nu förbereder en lansering av småsyskonet T-Cross under andra kvartalet 2019. Kompakt-SUV-segmentet förväntas fördubblas under de närmaste tio åren och här kan vi verkligen tala om en kompakt SUV.

T-Cross beskrivs som en ”urban crossover” som med en längd på 411 cm är 5,4 cm längre än Polo. På höjden mäter T-Cross 156 cm vilket gör den 11,2 cm högre än Polo. Jämfört med T-Roc är den dock 12 cm kortare men genom sina fyra stora dörrar ska T-Cross ändå vara lätt att stiga i och ur. Vid en snabb blick på bilderna tycker vi att den ser ut som en mini-Tiguan, och för de som gillar Tiguan men tycker att den är för stor kan det här vara bilen för dem. Kanske kan de som saknar Golf Plus hitta hem i den här modellen också. Som passagerarna i T-Cross sitter man på upphöjda säten med god sikt runt om − föraren och framsätespassageraren sitter 59,7 cm ovanför marken, baksätespassagerarna 65,2 cm. Förarsäte och passagerarsäte fram är som standard inställbara i höjdled, vilket den sistnämnda inte alltid är på bilarna.

Volkswagen tror att kombinationen av avslappnad stil, mångsidighet och kostnadseffektivitet främst kommer attrahera yngre – och ungdomliga – bilköpare. Och om ungdomliga bilköpare också kan vara 50-plussare så håller vi med. Vi tror snarare att T-Roc kommer locka massan som söker en mindre tuff SUV, oavsett vilken ålder de befinner sig i.

Interiören beskrivs som rymlig och kan kan snabbt och enkelt anpassas för olika behov. Till exempel kan baksätet skjutas fram eller bak (upp till 14 cm) för att ge ännu mer plats för benen eller för att maximera bagagevolymen. Vidare är ryggstödet bak delat 60:40 och kan fällas ned helt eller delat. Det fällbara passagerarsätet fram (standard i Sverige) gör det möjligt att även transportera längre saker i T-Cross. Bagageutrymmet har en volym på mellan 385 och 455 liter.

T-Cross kommer med fyra kraftfulla, turboladdade motorer: Tre bensinalternativ: 1,0 TSI med 95 respektive 115 hk samt 1,5 TSI med 150 hk (erbjuds ej från start). Ett dieselalternativ: 1,6 TDI med 95 hk.

På den svenska marknaden kommer bilen att erbjudas i utrustningsnivåerna ”T-Cross”, och ”T-Cross GT”. Dessutom finns speciella design- och R-Line-paket. Grundversionen ”T-Cross” är som standard utrustad med bland annat färddator, radiosystemet Composition colour med 6,5”-färgdisplay, läderklädd multifunktionsratt, manuell klimatanläggning, skjutbart och fällbart baksäte, förarsäte och passagerarsäte fram justerbart i höjdled, fällbart passagerarsäte fram, elektriska fönsterhissar runt om, elektriska backspeglar, LED-baklyktor, hastighetsbegränsare, Lane Assist och Front Assist samt 16”-lättmetallfälgar (”Belmont”). T-Cross är utrustad med assistanssystem och säkerhetsdetaljer som tidigare var reserverade för högre segment.

T-Cross kommer lanseras i Sverige under andra kvartalet 2019. Förförsäljningen startar preliminärt nu i december. De svenska priserna kommer vi att få reda på i samband med försäljningsstarten.

 

Följ MotorKvinnan
Jag godkänner att mejladress hanteras av e-postprogrammet MailChimp ( more information )
Nytt om bilar, trendspaning och andra motornyheter. Direkt till din inkorg.
Vi tycker inte heller om spam. Därför kan du känna dig trygg i att din mejladress stannar hos oss. Och att du inte kommer få mejl dagligen från oss.