Sign in / Join

Vi har testat nya Fiesta Active och Fiesta ST

Inför lanseringen av nya Fiesta Active och Fiesta ST följde Annelie med Ford för en provkörning i Nice. Istället för de soldränkta kurviga och vackra vägar som kan förknippas med provkörning i sydeuropa fick bilarna visa oss sina egenskaper i skyfall. Vi som körde fick därmed oväntat öva oss på att parera brunnslock som lyfts upp av regnmassorna på gatorna. En erfarenhet det med.

Den första bilen vi testade var nya Fiesta Active som är en helt ny crossover-modell, och den första i en ny serie av crossovers som sneglat på Fords SUV:ar. Jämfört med de Fiesta-modellerna som lanserades förra sommaren har den här modellen vuxit 18 mm från marken och kommer med en 10 mm bredare hjulbas. Och ni som läst våra tidigare recensioner vet att vi gillar bilar med lite högre markfrigång och körpositionen som kommer med det. Med andra ord börjar det bra.

Nya Fiesta Active är en bil som förutom högre markfrigång kommer med sportstolar och hasplåtar. Takräcken finns förstås också, för alla cyklar och annan sportutrustning som de aktiva köparna kan frakta. Även om vi tror att takräckena mest förblir en tilltalande utsmyckning. Möjligen skulle vi också kunna säga att Active-modellen är robust i sitt utförande, men mer SUV-referenser än så blir det dock inte. Fiesta Active är en framhjulsdriven crossover – och det räcker fint.

Den inprogrammerade körrutten tog oss till bergigt landskap. Vi körde på roliga och slingriga vägar där vi kunde konstatera att Fiesta Active var en riktigt trevlig bekantskap och bjöd på angenäm komfort. Även när vi lät bilen som hade 140 HK innanför huven visa sin styrka. Instrumenteringen bjuder inte på några extravaganser men är fullt tillräcklig med ett bra infotainmentsystem som sitter lite högre upp. Utöver det har den utrustats med en omfattande och uppdaterad förarassistansteknik. Ford Fiesta Active erbjuder tre olika körlägen – normal, eco och ett slippery-läge. Bland motoralternativen finns en-liters EcoBoost-motor – med 140 HK och en 1,5-liters TDCi-dieselmotor med 120 HK, motorer som uppfyller de senaste Euro 6-utsläppsnormerna.

Fiesta Active är en mångsidig liten bil som kommer möta efterfrågan från de som vill ha lite terrängkänsla men ändå föredrar en mindre bil. I juni lanseras Fiesta Active med en prislapp på från 154 900 sek.

Dag två var det dags att testa Fiesta ST. Äntligen dags kanske vi ska tillägga, i alla fall att döma av det stora intresset från media. Och visst var vi också nyfikna på bilen med 200 HK som accelererar 0-100 km i timmen på 6,5 sekunder. En modell som är den första Ford Performance-modellen någonsin med en trecylindrig motor. Du kan välja mellan tre körlägen, normal, sport och track. Och vi behöver väl knappast säga att det sistnämnda var det som vi helst valde i vår testbil.

Väl i bilen och med baken i sköna sportstolen kunde vi pumpa stolen ner mot golvet och med det få ännu mer rallykänsla. En parantes, det finns en risk att bredhöftade personer kan uppleva de skålade Recaro-stolarna som mindre sköna med sina kanter.

Fiesta ST visade sig vara ett riktigt kraftpaket som var lätt att hantera och som utan problem tog sig igenom tvära kurvor. Bilen är utrustad med sexväxlad manuell låda och har en kort, tuff spak med rätt korta mellanrum mellan växlarna. Mullrande motorer, skarp styrning och snabb acceleration – den här bilen var fantastisk rolig att ratta. Riktig körglädje upphöjt i två.

Fiesta ST kommer som både 3- och 5-dörrars och börjar säljas i juli. Pris från 204 900 sek, men vi gissar att det i vanlig ordning kommer ett lägre lanseringspris.

Ford Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFiesta ActiveFiesta ActiveFiesta ActiveFiesta ActiveFiesta ActiveFiesta ActiveFiesta ActiveFiesta Active
Följ MotorKvinnan
Jag godkänner att mejladress hanteras av e-postprogrammet MailChimp ( more information )
Nytt om bilar, trendspaning och andra motornyheter. Direkt till din inkorg.
Vi tycker inte heller om spam. Därför kan du känna dig trygg i att din mejladress stannar hos oss. Och att du inte kommer få mejl dagligen från oss.
TagsFord