Sign in / Join

Vi testar tre GTI-modeller tillsammans med STCC-stjärnor

Häromveckan bjöds Motorkvinnan in av Volkswagen till ett spännande racingevent och en provkörning av deras GTI-versioner av modellerna up!, Polo och Golf. Det var en körning som började i Södertälje, fortsatte till Linköping och kröntes med en dag på Mantorp där inga mindre än rallycrossprofilerna Johan Kristoffersson och Petter Solberg stod redo att coacha oss.

Sedan up! GTI nyligen lanserades kan Volkswagen stoltsera med en trio GTI-modeller där kungen och tillika gamlingen ändå är kultbilen Golf GTI. En riktig ikon som för 42 år sedan måste ha gett orden prestanda och körglädje en ny innebörd. Det nya småsyskonet up! som har 115 hk under huven (kan jämföras med Golf GTI som 1976 kom med 110 hk) har en topphastighet på 196 km/h.

Men låt oss börja med hur bilarna skötte sig på vanlig väg och vid tillåtna hastigheter.

Den första av de tre GTI-modellerna vi testade var en Polo GTI. En bil med en effekt på 200 hk, en topphastighet 237 km/h och en snabb acceleration på 6,7 sekunder. Med andra ord började den här resan med det som vi alla lärt oss att GTI står för; sportighet och god prestanda. Bakom ratten på den här bilen avverkade vi snabbt halva sträckan till Linköping där vi leende klev ur bilen, redo att testa en annan GTI-modell.

up! GTI blev bil nummer två av GTI-modellerna vi skulle prova. En liten och charmig bil med rolig design invändigt och snygg intstrumentering. Dock är inte det här en bil där man ska vänta sig stora och flera flashiga displayer, utan här är det ett infotainmentsystem med en mindre färgskärm som du sedan kompletterar med din egen smartphone. Som sig bör i en bil med GTI-utförande fanns alla kännetecken GTI-modellerna har, som invändigt till exempel den skotskrutiga klädseln Clark och röda sömmar på ratten. Och utvändigt förstås GTI-fälgar, dubbla sidolister och röd dekorlist.
När vi trycker ner pedalen där accelerationen ligger på 8,8 sekunder kan vi konstatera att den upplevs som betydligt kvickare än så, tack vare bilens lätta vikt. up! GTI erbjuder hög komfort och själva körningen gav vibbar av skojig gokartskörning. Ljudnivån blev märkbart påtaglig när högtalarna levererade ett slags fejkat mullrande motorljud. Kul? Nja inte direkt utan tyvärr mer störande.

I Mantorp är det bankörning som gäller där också två tunga proffs från rallycross-världen är med. Johan Kristoffersson och Petter Solberg har den här regniga dagen fått till uppgift att låta oss mediafolk känna känslan att under ordnande förhållanden dra på ordentligt med de tre GTI-modellerna. Dagen inleds med att vi får värma upp oss genom att köra mellan koner för få lite fart och känsla. Därefter blev det dags för oss att själva köra och testa de olika modellerna, fast inte köra själv på det sätt som det låter, utan här samlades vi i led med en instruktör längst fram.
Motorkvinnan blev också coachad av Petter Solberg som frikostigt delade med sig av tips innan det blev dags att spänna fast sig bredvid Johan Kristoffersson. Med Johan i förarsätet fick vi ett litet prov på vad det är han gör bakom ratten och med växellådan när han kör hem seger efter seger. Trots det kände Motorkvinnan sig trygg.

Hem är det vår tur att ratta ikonen själv, Golf GTI, hela vägen. Och vid det laget har vi någonstans redan blivit förblindad av vad den här trion är förmögen att leverera ifråga om prestanda och komfort. Utmaningen här blir snarast att inte ge efter för lusten att trycka ner pedalen hela vägen.

Den bil som gav oss mersmak och överraskade var Polo GTI. Gärna en bil som kan få stå i vårt garage.

VW GTIVW GTIVW GTIVW GTIPolo GTIGolf GTIGolf GTIPolo GTIVW GTIVW GTIVW GTIup! GTIVW GTIJohan KristofferssonPolo GTIup! GTIVW GTIup! GTIVW GTI

 

Följ MotorKvinnan
Jag godkänner att mejladress hanteras av e-postprogrammet MailChimp ( more information )
Nytt om bilar, trendspaning och andra motornyheter. Direkt till din inkorg.
Vi tycker inte heller om spam. Därför kan du känna dig trygg i att din mejladress stannar hos oss. Och att du inte kommer få mejl dagligen från oss.