Sign in / Join

Fixa däcken innan snökaoset

Tror ni att det blir snö i hela landet snart? Vi vet att snön har kommit i norr och förmodligen dröjer det inte länge förrän vissa delar och städer har fått känna av årets första snökaos. För så brukar det bli – vi blir överraskade av snön. Men många har dock förberett sig och satt på vinterdäcken. Andra står redo att byta till vinterdäck. Frågan är då vilket vinterdäck man ska föredra och vad är det för datum som gäller?

Tre olika vinterdäck
Till att börja med pratar vi om tre olika typer av vinterdäck här i Sverige. Det är dubbdäck samt nordiska och europeiska dubbfria vinterdäck (friktionsdäck). Dubbdäcken är det bästa däcket för dig som bor i de norra delarna av landet samt söderut längs kusterna och ska ta dig fram på isiga vägar. Men för de allra flesta andra är de dubbfria däcken oftast ett bättre val då de är bäst lämpade för körning i storstadsområden, på barmark och skiftande underlag.

Vilket då leder oss in på nästa fråga. Nordiska eller europeiska friktionsdäck?

Europeiska friktionsdäck är utvecklade för andra klimat och förhållanden än våra, som för till exempel den tyska marknaden. På våta och torra vägbanor och vid höga hastigheter är de europeiska vinterdäcken med sin hårda gummiblandning ett bättre val. De nordiska friktionsdäcken i sin tur är utvecklade för vårt svenska klimat och fungerar med sin mjukare gummiblandning bättre på is och snö. Det finns också ytterligare ett par saker att fundera över vid val av däck och det är miljön och komfort. Dubbdäcken är som bekant inte bra för miljön och i många städer finns det gator där dubbdäck är helt förbjudna. De odubbade däcken är tystare och ger en bättre komfort än dubbdäcken.

Vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren
Det kan låta självklart med vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. Men faktum är att för många har de dubbfria däcken blivit ett uppskattat ”åretruntdäck”. Vilket till namnet kan låta bra. Men som faktiskt inte är det minsta bra. Att många kör året runt med sina friktionsdäck kan säkert bero på flera saker. Troligen kommer anledningar som bekvämt och billigt högt upp på listan. Så låt oss därför nu placera några andra argument i vågskålen för att se vad som egentligen väger tyngst när det handlar om vinterdäck på sommaren. 

Det finns många rapporter och undersökningar som tydligt visar farorna med att köra med vinterdäck på sommaren. Och för att förstå varför farorna uppstår räcker det med att ha den mjuka gummiblandningen i åtanke, en blandning som inte gör sig bra i sommarvärmen och på varm asfalt. Med den blandningen blir både styrning och stabilitet sämre, det blir en längre bromssträcka, däcken får ett dåligt grepp på våta vägbanor och risken för vattenplaning ökar rejält. För att summera, risken för allvarliga olyckor ökar om du kör med vinterdäck på sommaren.

Datum att lägga på minnet
Enligt lag måste du använda vinterdäck under perioden 1 december – 31 mars om det är vinterväglag, vilket är detsamma som när det finns snö, is, modd eller frost på någon del av vägen. Dubbdäck får du använda under perioden 1 oktober – 15 april.

Följ MotorKvinnan
Jag godkänner att mejladress hanteras av e-postprogrammet MailChimp ( more information )
Nytt om bilar, trendspaning och andra motornyheter. Direkt till din inkorg.
Vi tycker inte heller om spam. Därför kan du känna dig trygg i att din mejladress stannar hos oss. Och att du inte kommer få mejl dagligen från oss.

Leave a reply